Glizdka

Kontrola wielu jednostek, czyli gra Chenem/Visagem/Beastmasterem itd.

27 postów w tym temacie

Witam serdecznie, to drugi poradnik z cyklu "wprowadź mnie do świata Doty", a na widełki trafia kontrola wielu jednostek jednocześnie.

Nowi gracze, a tym bardziej ci, którzy obeznania z grami strategicznymi nie mają, często omijają postaci wymagające kontroli więcej niż jednej jednostki, a nawet nie wykorzystują w pełni przedmiotów typu Necronomicon, Manta Style czy Helm of Dominator. Oto przychodzi z pomocą garść porad jak efektywnie zarządzać zwierzyńcem Chena, przywołańcami Visagea/Beastmastera, czy nawet Iluzjami z Manty.

Miej na uwadze, drogi czytelniku, że początkujący gracze mają problem nawet z kurierem, a to właśnie do niego kierowany jest ten oto poradniczek.

Grupowanie jednostek

To podstawa, opanowanie skutecznej obsługi grupowania jednostek, oraz ich wykorzystywania jest kluczowa. Dlaczego to tak ważne? Dużo łatwiej użyć klawisza skrótu np. na tylko Spirit Bear Lone Druida, niż klikać na niego na mapie - odbędzie się to też o wiele szybciej, ponadto nie musimy mieć obrazu ekranu na miśku aby go zaznaczyć, a ostatecznie podwójne użycie klawisza skrótu centruje obraz na wybranej grupie.

Po pierwsze: Ustaw klawisze grup w najbardziej ergonomicznej pozycji dla Ciebie, domyślnie to klawisze od 1 do 0 na klawiaturze, ale ze względu na rozmieszczenie skrótów na umiejętności, wykorzystanie klawisza "8" jako skrótu grupy jest zbyt daleko i nie jest to ergonomiczne. Pomyśl dobrze jak rozstawić klawisze skrótów, i ile ich będziesz potrzebować (co najmniej 3, a innymi bohaterami więcej).

Po drugie: Ustawiaj jednostki pod skrót przy pierwszym ich stworzeniu, klawisz zostaje przypisany do jednostki nawet po jej śmierci i ponownym przywołaniu, przez co jest to operacja jednorazowa i trzeba wyrobić sobie nawyk natychmiastowego grupowania jednostek po pierwszym przywołaniu (np. jak pierwszy raz użyjesz Manty, od razu zaznacz iluzje i je zgrupuj, potem po każdym użyciu iluzje są już pod danym skrótem).

Po trzecie: Przy grupach z różnorodnymi typami jednostek, nadawana jest "aktywna jednostka", czyli ta, której umiejętności używa się z zaznaczenia grupy (przykładowo na grupie mamy zaznaczonego Centaura, Trolla i Wilka grając Chenem, jeśli aktywny jest Centaur, to mamy dostęp tylko do umiejętności Centaura, ale rozkazy przemieszczania/ataku wydawane są całej grupie).

Warto przy tym pamiętać, że "aktywność" jednostki można przełączać bez konieczności re-konfigurowania grupy, służy do tego klawisz "przełącz jednostkę", domyślnie jest to TAB.

Owa "aktywność" jednostki podczas przypisywania grupy jest zapisana tak, że wybranie grupy nadaje domyślnie jako "aktywną" tą jednostkę, która była "aktywna" przy przypisywaniu grupy. Gdy przykładowo przywołamy jednostki Necronomiconem i je zaznaczymy, domyślnie aktywny jest Necronomicon Warrior, który nie ma żadnych umiejętności poza pasywnymi, za to Necronomicon Archer ma Mana Burn jako umiejętność, której używanie jest kluczowe jeśli chcemy w pełni wykorzystać siłę tego przedmiotu: Po zaznaczeniu przywołańców przełączamy jednostki tak aby Archer był "aktywny" i dopiero wtedy grupujemy - później po każdym przywołaniu i wybraniu grupy, od razu "aktywny" jest Archer, co zaoszczędzi sporo czasu w warunkach bojowych.

Po czwarte: Szybkie zaznaczanie jednostek do przegrupowywania jest bardzo ważną umiejętnością, zwłaszcza gdy nasze pierwsze przywołanie odbywa się w warunkach bojowych, kilka bazowych porad zaznaczania jednostek:

-Shift dołącza jednostkę do już zaznaczonych: przykładowo gdy chcemy dołączyć do grupy nowo przywołaną jednostkę, wystarczy wybrać grupę, dołączyć i zapisać nową formację grupy.

-Shiftem możemy odłączać jednostki, gdy np. zaznaczyliśmy za dużo, można niepożądaną jednostkę po prostu odłączyć. Można to zrobić tak na samej jednostce jak i na jej obrazku po prawej od portretu postaci

-Ctrl + kliknięcie/Podwójne kliknięcie zaznacza wszystkie jednostki danego typu, działa to tak na samej jednostce jak i na jej obrazku na prawo od portretu postaci. Przydaje się do zaznaczania np. wszystkich Centaurów grając Chenem.

-Zaznacz wszystkie inne jednostki (nie pamiętam domyślnego klawisza, jest w opcjach "akcje jednostek") zaznacza... cóż... wszystkie inne jednostki poza aktualnie zaznaczonymi, a odznacza te aktualnie zaznaczone. Przydaje się gdy np. chcesz rzucić wszystkie iluzje Phantom Lancera do ataku, a nim samym robić w tym czasie coś innego: zaznaczasz PLa -> klawisz "zaznacz wszystkie inne jednostki" -> wydajesz rozkaz ataku -> zaznaczasz samego siebie -> wracasz do tego co robiłeś. Jest to też świetne dla Witch Doctora i Shadow Shamana, aby zaraz po przyzwaniu wardów wydać im rozkaz ataku, nie przerywając channelingów.

-Zaznacz wszystkie jednostki (niestety też nie pamiętam domyślnego) - Przydatny skrót jak mamy wszystko rozsiane po całej mapie i chcemy to szybko ładnie zaznaczyć i np. pogrupować

Przydatne klawisze

W operowaniu wieloma jednostkami jednocześnie potrzeba dużej podzielności uwagi, przez co niektóre rzeczy mogą nam umknąć. W tym celu warto wykorzystywać 

Wspólny rozkaz dla wszystkich jednostek (trzeba tę opcję zaznaczyć, jest w zakładce "Gra" i "Ogólne") - dzięki tej sprytnej opcji wydanie rozkazu z przyciśniętym Ctrl wyda rozkaz wszystkim jednostkom na mapie bez konieczności ich zaznaczania - jest to o wiele łatwiejsze niż wydawanie grupom rozkazów po kolei, czy używanie klawisza "Zaznacz wszystkie jednostki".

Attack-Move - czyli wciśnięcie klawisza rozkazu ataku (domyślnie "A") i kliknięcie na ziemi - jednostki będą szły do tego momentu atakując po drodze wszystkich wrogów. Nieoceniona pomoc gdy wysyłamy jednostki aby pushowały linię, po prostu wydajemy im rozkaz Attack-Move gdzieś za tower przeciwnika, a sami zajmujemy się ważniejszymi sprawami

Shift - czyli wydawanie złożonych rozkazów w kolejce jeden po drugim. Świetna funkcja gdy chcemy wysłać jednostkę na zwiad, czy przywołańcem zestackować neutrale w lesie - wtedy tylko czekamy na moment, wydajemy rozkaz podejścia pod neutrale i shiftujemy by jednostka po tym jak podejdzie odeszła, to tylko dwa kliknięcia i sami możemy się zająć czymś innym, a nasz przywołanieć po kolei podejdzie -> odejdzie i zestackuje nam neutrale.

Shift + Attack-Move - Ta kombinacja jest niesamowicie przydatna do pushowania linii górnej lub dolnej (które w pewnym momencie zakręcają) - wtedy dajemy rozkaz attack-move aż do zakrętu i z shiftem kolejny attack-move za tower przeciwnika. Jest to też idealne gdy farmimy jednocześnie w dżungli i na linii np. Phantom Lancerem - wydajemy iluzjom rozkaz attack-move z shiftem kolejno na wszystkie obozowiska neutrali, a sami w tym czasie skupiamy się na lasthitach na linii.

Combo

W niektórych przypadkach mamy do czynienia z potrzebą wykonywania combo daną grupą jednostek - np. Familiary Visagea mają możliwość stunowania i tę operację trzeba wykonać sprawnie aby wykorzystać ją do maksimum. Z pomocą przychodzi przełączanie jednostek "aktywnych" - wybieramy grupę na Familiary -> dajemy rozkaz stuna -> przełączamy jednostki tak aby "aktywny" był następny Familiar -> dajemy rozkaz stuna. Przydaje się to też przy stunach Centaura dla Chena, czy rzucaniu siatkami Meepo.

Iluzje

Iluzjami można kogoś nabrać i zmarnuje on na nią przy odrobinie szczęścia jakąś umiejętność, ale zwykle dobry gracz odróżni iluzję od gracza, bo gracz porusza się z trozkę większą uwagą. Jeśli chcesz nabrać kogoś iluzją nie wysyłaj jej "od tak" tylko dodaj na shifcie by non-stop się poruszała w te i z powrotem, tak jak to robi gracz, możesz nawet nią troszkę poruszać sam jak masz na tyle podzielną uwagę, ale jesli ma ona tylko nabrać przeciwnika, to samo wydanie kolejki poleceń, by pobiegała sobie przez jakiś czas w te i z powrotem wystarczy. Jest to przydatne zwłaszcza na Morphlingu, którego iluzję bardzo trudno odróżnić od oryginału gdy dobrze się nią dowodzi. Dobre jest to też gdy znajdziemy runę iluzji i chcemy oszukać przeciwnika, że po prostu wzięliśmy runkę i wracamy na linię, sami idziemy zgankować, drugą iluzję wysyłamy na zwiad, trzecią dajemy na shifcie rozkazy poruszania się po linii i przeciwnik może się nabrać, że wcale nie ma missa.

Iluzjami można też nabrać przeciwnika w inny sposób: większość nowych graczy ucieka samemu, zostawiając iluzję bez kontroli - wystarczy zacząć uciekać iluzją i przy odrobinie szczęścia przeciwnik pomyśli, że to oryginał ucieka, a nie iluzja.

Bardziej zaawansowana forma nabierania przeciwnika to rozproszenie się zaraz po przywołaniu iluzji - do tego potrzebujesz mieć każdą z iluzji w osobnej grupie: zaraz po przywołaniu wydaj na shifcie rozkaz odejścia kawałek i kolejno dla każdej iluzji oraz siebie samego rozkaz ucieczki dla każdej jednostki w inną stronę. Efekt jest taki, że wszystko ucieknie w różnych kierunkach i przy odrobinie szczęścia zgubimy pościg.

Natychmiastowy rozkaz po przywołaniu

To ważne aby wyrobić sobie nawyk wydawania rozkazu natychmiast po przywołaniu jednostek, np. po użyciu Manty od razu wydaj rozkaz ataku dla grupy pod jaką są przywołańce (albo nawet użyj wspólnego rozkazu za pomocą Ctrl), czy od razu po przywołaniu Eidolonów Enigmą podczas gdy gankujemy, od razu wydaj im rozkaz ataku na cel. Domyślnie jednostka zaatakuje losowy/najbliższy cel, a tak to od razu zaatakuje to, co nas interesuje.

Trening czyni mistrza

Jak powiedział pewien koszykarz "boisko się nie zmienia, odległość do kosza z danego punktu też nie, jedynie pozycje graczy się zmieniają" i to powinno być Twoje motto jeśli chcesz się szkolić w graniu postaciami z dużą ilością jednostek. Wszystkie manewry możesz spokojnie przetrenować samemu, tak aby ich wykonywanie przychodziło automatycznie i naturalnie, bo manewry się nie zmienią - jedyne co się zmieni to pozycje graczy na mapie.

Przećwicz wykonywanie combo Centaurami; szybkie zgrupowanie przywołańców z Necronomicona, tak aby aktywny przed zgrupowaniem był Archer; rozproszenie się jednostek po użyciu Manty, natychmiastowy atak Świnią Beastmastera, czy inne manewry jakich będzie używać później w trakcie walki - odpłaci się to z nawiązką, bo dużo łatwiej się trenuje samemu, niż w prawdziwej grze.

To tyle co mogę powiedzieć w temacie, poradnik jest na życzenie jakie dostałem w PM od jednego z użytkowników, więc mam nadzieję, że pomogłem. Jeśli mamy tu jakiegoś gracza bardziej doświadczonego w kontrolowaniu zwierzyńców Chena, to chętnie dodam sugestie.

Pozdrawiam,

Glizdka

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

No powiem Ci że poradnik dosyć dobry łap + na zachętę po więcej poradników dla nowicjuszy 

Ustaw klawisze grup w najbardziej ergonomicznej

Pierwszy raz widzę taki wyraz jak ergonomia pewnie gdzieś o BHP o tym mówili

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dobra, mam pytanie. Skupiam się, załóżmy, że na familiarach Visage'a. Wysyłam wszystkie do przodu w teamfighcie, żeby wykonać stun combo. Czy w tym czasie powinienem przełączać się na Visage'a, żeby używać jego skilli, poruszać się nim (przełączając miedzy familiarami, a hero), czy po prostu "zaafkować" gdzieś minimalnie z tyłu, gdzie będę w miarę bezpieczny?

To samo tyczy się sytuacji, gdy z creepami Chena chcę zgankować jakąś linię.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

@up dobre pytanie

Visagiem lepiej wejść w wir walki gdzie będziesz mógł zrobić sporo dmgu, poza tym visage ze względu na armor potrafi sporo wytrzymać.

Natomiast chenem lepiej trzymac się minimalnie z tyłu w bezpiecznej pozycji, jeśli dostaniesz focus to długo nie pożyjesz a użycie meki/ulti zmienia bardo dużo szczególnie w early tf. Nawet potem możliwośc odesłania carry do domu gdy sytuacja wymknie się spod kontroli jest ważniejsza niż nuke który niewiele wnosi do tf.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Chlopaki bez jaj :o jak to przyafkowac. Skoro trenowac to tak by potrafic i zadac dmga herosem jak i unitami a nie wylaczac sie z walki herosem by przystunowac jednostkami ktore jakby nie payrzyc nic nie zrobia. To tak jakby chenem stanac w bezpiecznej odleglosci by dac magnotaurem glupiego stuna.ssrsly. Po prostu ogarnac. Bo gdy przyafkujesz mozesz juz nie miec w co wbijac bo enemy was rozwala

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dobra' date=' mam pytanie. Skupiam się, załóżmy, że na familiarach Visage'a. Wysyłam wszystkie do przodu w teamfighcie, żeby wykonać stun combo. Czy w tym czasie powinienem przełączać się na Visage'a, żeby używać jego skilli, poruszać się nim (przełączając miedzy familiarami, a hero), czy po prostu "zaafkować" gdzieś minimalnie z tyłu, gdzie będę w miarę bezpieczny?

To samo tyczy się sytuacji, gdy z creepami Chena chcę zgankować jakąś linię.

[/quote']

Staraj się skupiać na bohaterze, a familiary trzymać nad drzewami blisko swojej pozycji i nie pokazywać ich przeciwnikowi.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

@GCAmnik - Ergonomia to po prostu przystosowanie narzędzia do budowy ciała człowieka tak, aby było to optymalne. W tym wypadku układu skrótów na klawiaturze do ręki. Ja mam sporą łapę to moje skróty sięgają od ~ do 6, TAB do U, A do H, X do B. Dzięki temu wszystko jest "pod ręką", ale ktoś z mniejszą dłonią może sobie ułożyć to troszkę inaczej, rezygnując z części klawiszy, lub ustawiając te częściej stosowane koło siebie - tak aby to było ergonomiczne.

@Viddy Well - Combo Visagem ja robię następująco:

Układ:

1 - Visage

2 - Familiary

3 - Visage + Familiary

W - Stun Familiara

TAB - Przełączanie jednostek

-Daje rozkaz ataku spod 3 na cel

-Spod 1 lecą umiejętności i przedmioty

-W tym czasie Familiary zużyją już ładunki ataku i wtedy klik za celem + shift + W

-Spod 1 trochę operacji hero ewentualnie jak trzeba

-Spod 2 wciskam TAB i W

Całość wymaga odrobinę wprawy, ale jak dasz shift + W po użyciu umiejętności postacią to raczej idzie to w miarę sprawnie, bo bez tego trzeba by samemu obejmować kontrolę nad Familiarami, a to zawsze trochę uwagi poświęca, a tak to leci "z automatu".

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

nie wydaje mi sie ze takim chenem / encha / visage / beastmaster / furion  mozna sie nauczyc grac na forum , takim invokerem siedzac tydzien na pubikach nauczysz sie wszystkich skilli na pamiec , ale zastosowan skilli bedziesz sie uczyl przez bardzo dlugi okres , tak samo jak taki admiral bulldog swietnie blokuje treantami tak samo kazdy czlowiek musi w to wlozyc wiele czasu by cos konkretnego z tego wyszlo

also nie warto sie kierowac tym ze ktos napisze ze takie ustawienie jest najlepsze ze wzgledu na to ze w micro wazne jest przyzwyczajenie , jak wcisniesz dany przycisk to dokladnie musisz wiedziec czym bedziesz akurat operowal

dlugi temat , ogolnie kto chce sie nauczyc , albo juz sie nauczyl to wie ze to wszystko przychodzi z czasem.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

@up, w niektórych grach ma to sens. W Docie, jak zauważyłem, wygląda to mniej-więcej tak:

gra np. visagem -> przegrana -> wszystko wina configu -> nowy config -> kolejna gra -> przegrana

Polecam ustawić sobie tak jak uważamy, że jest nam wygodnie i po prostu się przyzwyczaić.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Polecam ustawić sobie tak jak uważamy' date=' że jest nam wygodnie i po prostu się przyzwyczaić.

[/quote']

Tak, to jest podstawa - mnie odpychają po prostu ustawienia domyślne i chyba każdy klawisz mam przestawiony po swojemu i do tego samego zachęcam już na początku artykuły - bo tak jak ustawisz sobie klawisze, tak będziesz sobie wyrabiać pamięć mięśniową, więc dobrze to sobie ustawić już od początku tak jak Tobie pasuje.

W grze Gunz miałem już niesamowicie egzotyczne ustawienie, kto gry nie zna podpowiem, że to shooter ale wymagający małpiej zręczności i timingu sekwencji klawiszy przez co wygodne ułożenie klawiszy jest kluczowe. Tam APM przebija wiele strategii i dlatego na dziendobry poustawiałem kalwisze tak, jak ręka pasuje: klawiaturę zwykle mam przekrzywioną o jakieś 60 stopni w prawo (na zgiętym nadgarstku lepiej mi się operuje) i dlatego z standardowego WSAD do poruszania się zrezygnowałem na rzecz WXZE i tak do tego przywykłem od czasu tej gry, że nawet w głupim Minecrafcie mam teraz ustawienie chodzenia właśnie pod WXZE - wszystko to kwestia ustawienia klawiszy pod własną rękę.

W grze postaciami na których nabija się wysoki APM po prostu wyrabiasz sobie pamięć mięśniową na poszczególne manewry i już nie myślisz "wciskam to, potem to, a potem to", tylko od razu całą sekwencję wykonujesz automatycznie. Ale o ile wprawę można wypracować, to kwestia przyzwyczajenia do danej konfiguracji jest procesem bardzo długotrwałym i ciężko go cofnąć jak już się przyzwyczaiło - dlatego konfigurację najlepiej zrobić już na starcie, by przyzwyczajać się już powoli do wygodnego ustawienia, niż jechać na standardowym i nawet jak osiągniesz dużą wprawę, to "niewygodność" będzie zawsze ograniczeniem, którego będzie się już dużo ciężej pozbyć potem.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

@Viddy Well

Jeśli sie nie myle to co napisał Glizdka z grupami i umieraniem ma jedynie zasastosowanie w przypadku klonów geo i spirit bear. Inne jednostki jak familiary, wilki, sokół itp. wymagają ponownego "zbindowania"

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Grupa jest przypisana na stałe - Dotyczy to familiarów, zwierzątek rexxara, ulti pandy,  iluzji z manty oraz, jeśli dobrze pamiętam, nawet przywołanych/przejętych leśnych creepów Enchy (jeśli zbindowaliśmy przejętego centaura, on zginął i nowego wzięliśmy)

Jedyne co mi przychodzi do głowy to to, że masz w ustawieniach zbindowaną kurę ("Wybierz kuriera"). Sprawdź, jakoś przy okazji.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Tak, WSZYSTKIE jednostki zostają zgrupowane na stałe, nie ważne czy je re-przywołujesz/umarły/upłynął czas trwania. Przywróć domyślne ustawienia i poustawiaj skróty jeszcze raz, tym razem patrząc czy czegoś nie poustawiałeś źle - dużo szybciej będzie niż szukać jakiejś kolidującej opcji. A jak to nie pomoże, to masz jakiś błąd gry, eksperymentowałeś z konsolą albo plikami konfiguracyjnymi? Jak tak to znalezienie tego może być trudniejsze niż reinstalacja

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

@McKofeinka - myślę, że ktoś z taką sygnaturą nie powinien wypowiadać się na temat wielkości czcionki, no ale to moje zdanie - bo poziom kultury Twojego komentarza i tak jest sporo poniżej jakiegokolwiek poziomu

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

A ja się pochwalę, że dzięki Twoim poradom zagrałem wczoraj Chenem i skończyłem ze zwycięstwem oraz statami 9/3/16, gdzie na jakieś 5 meczów tym herosem to mój drugi lub pierwszy win. W dodatku całkiem sporą frajdę sprawiało mi operowanie creepami (nie to co kiedyś). Normalnie kończyłem z marnymi statystykami, a to był pierwszy mecz tym hero po przeczytaniu Twojego poradnika. ;)

Wielkie dzięki! :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

5+ za poradnik, prawie wszystkie aspekty pod względem grupowań jednostek omówione, choć niektóre rzeczy są oczywiste a zarazem brednią : D

lovlov~

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ktoś wie może jak usunąć grupowanie jednostek?

Przez przypadek dodałem za dużo, a usunąć jakoś nie mogę.

Byłbym wdzięczny wdzięczny;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość
Komentujesz jako gość. Jeśli posiadasz konto, zaloguj się.
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor


  • Kto przegląda   0 użytkowników

    Brak zalogowanych użytkowników przegląda tę stronę.